Sentier des Douaniers

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De Sentier des Douaniers is een van de beroemdste kustwandelingen van Corsica. Het hele pad loopt rond het noordelijke puntje van Cap Corse en verbindt de plaatsen Macinaggio, Barcaggio, Tollare en Centuri. In totaal is de route 26 km lang en vergt een wandeltijd van ongeveer 8 uur. Aangezien er in deze streek van Cap Corse geen openbaar vervoer is, is het niet gemakkelijk om van Centuri terug te keren naar Macinaggio. U zou een tweede auto moeten parkeren in Centuri.

Deze pagina beschrijft slechts een deel van de Sentier des Douaniers, namelijk die van Macinaggio naar de Genuese toren van Santa Maria en de gelijknamige kapel. Dit pad is ook zeer geschikt voor kinderen. Omdat er echter nauwelijks schaduw is, is het beter deze wandeling niet in de zomer te maken.

Vanuit Bastia neemt u de D80 langs de oostkust van Cap Corse tot Macinaggio. Er zijn drie parkeerterreinen bij de grote jachthaven. Degene die het dichtst bij het startpunt is, is de noordelijke.

Beschrijving van het Sentier des Douaniers

Op de noordelijke parkeerplaats staat al een bruine wegwijzer “Sentier des douaniers”, die we volgen over het zandstrand van Macinaggio. Aan het eind van het strand leidt een pad rechts licht omhoog door de Maggiastruiken, maar al snel heeft u vrij uitzicht op de baai. Links, op de top van Punta di a Coscia, bevinden zich de ruïnes van een windmolen en een radiomast, en langs het pad passeert u een oud kanon. Soms zijn er verschillende platgetreden paden, maar het is het beste om dicht bij de kust te blijven – de zee is soms een voetstap in de afgrond.

Zo gaat het deels omhoog, deels omlaag over een aangenaam pad tot u bij een onverharde weg komt die u volgt tot aan het strand van Tamarone (35 min). Hier kunt u snacks krijgen bij twee strandbars. Dit strand is erg populair in het hoogseizoen. Wandel langs het strand. Aan het noordelijke einde gaat het pad verder. Het volgende zandstrand dat we passeren heet Plage des îles. Zoals de naam al doet vermoeden, liggen er drie kleine eilanden voor de kust, de îles de Finocchiarola. Een Genuese toren troont op de grootste. Ons pad loopt verder om de bocht naar links en een beetje door het struikgewas, dat ons zicht naar het noorden, waar we de Tour Santa Maria al kunnen zien, niet belemmert. Uiteindelijk eindigt het pad bij de Chapelle Santa Maria. Hij is gesloten, maar door een gat ter grootte van een munt in de roestige deur kun je naar binnen kijken. Een pad buigt af naar rechts naar de Santa Maria Genuese toren, die we in een paar minuten bereiken. Hier is nog een klein stukje zandstrand om te zwemmen. Tijd, wind en weer hebben de zeezijde van de toren aangevreten, zodat alleen de landzijde overblijft.

Als u er nog niet genoeg van heeft, kunt u vanaf hier het Sentier des Douaniers volgen. Dit voert u langs de Genuese toren d’Agnello en naar Barcaggio. U moet rekenen op 3 tot 3,5 uur voor deze extra lus.

De weg terug is hetzelfde. Vanaf de zuidkant van het strand van Tamarone kunt u echter over het spoor teruglopen naar Macinaggio. Dit is een kortere route. Het brengt je langs de U Stazzu camping.