Sentier du Patrimoine de Monacia-d’Aullène

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Het Sentier de Monacia-d’Aullène is prachtig gerestaureerd. Onderweg passeert u verschillende Orius en ook de ruïnes van een molen. Als u de omweg naar boven maakt, wordt u beloond met de mooiste Oriu en een prachtig uitzicht over Zuid-Corsica en tot aan Sardinië!

Vanuit Bonifacio neemt u de T40 richting Sartène en na ongeveer 20 km neemt u de D150 richting Monacia d’Aullène. Rij door het dorp en kom bij de kerk, waar u links afslaat. Na 140 m is links de ingang van een openbare parkeerplaats. In het laagseizoen vervolgt u de weg, passeert u de bar “Le Rétro” en 300 m na de bar bereikt u het beginpunt van de wandeling. Er is nog een kleine parkeerplaats ongeveer 200 m verder aan de linkerkant.

Beschreibung des Sentier du Patrimoine de Monacia d’Aullène

Volg het duidelijk zichtbare pad tot u bij een beekje komt. Sla hier linksaf en je komt al snel bij een brug. Steek de beek over via deze brug. De rondwandeling sluit later op dit punt.

Het pad wordt begrensd door natuurstenen muurtjes en klimt gestaag omhoog. Na in totaal 20 minuten bereikt u een ruïne op een kleine vlakte. Een beetje naar rechts is de eerste oriu. Vanaf de ruïne, ga verder naar links (zuidwesten). Het pad loopt min of meer rechtdoor. Na iets meer dan 5 minuten kom je bij een kruispunt. Als u hier rechtdoor gaat, komt u bij de zeer lonende extra lus. De rondweg gaat scherp verder naar links.

De omweg naar de prachtige Oriu de Serraggia voert eerst licht bergafwaarts en kruist een klein beekje. Daarna gaat het gestaag bergopwaarts, steeds in de schaduw van Kermes- en kurkeiken. Bovenaan de heuvel maakt het pad een bocht naar links. Je zult een doorgang zien in een droge stenen muur. Naar rechts gaat het pad verder in de richting van Serraggia. Ga door de opening in de muur en volg het pad dat aan het begin nog duidelijk zichtbaar is. Even later kom je bij granieten rotsen, waarover je op sommige plaatsen een beetje moet klimmen. Af en toe wijst een cairn de weg. Uiteindelijk, slechts 5 minuten na de stenen muur, bereikt u de Oriu de Serraggia. Deze werd in een grote tafoni-rots gebouwd en bestaat uit twee delen. Ervoor ligt een klein rotsplateau met rotsblokken die uitnodigen tot een picknick. Het uitzicht op de zuidpunt van Corsica en tot aan Sardinië is schitterend! De weg naar beneden is hetzelfde.

Vanaf de afslag naar de omleiding gaat het pad licht bergafwaarts in zuidelijke richting. Je passeert nog twee Orii, de een na de ander. Eentje heeft een steen in de vorm van een olifant ernaast.

Tenslotte bereikt het pad de beek en volgt deze tot aan de ruïnes van de Moulin de Tiadore. Meteen daarvoor steekt u de beek over. De oude molensteen is goed zichtbaar. Het pad loopt verder naar de brug die u aan het begin van de rondwandeling bent overgestoken. Neem dezelfde weg terug naar het beginpunt.